söndag 24 juli 2022

Bibeln min tolkning ha med egen bibel

För mig är Bibeln det storslagna epos där.. dan 7:9 ... den gamle Jesu Fader träder fram ur hopen av mångtusen heliga
5 mose 33:2



och uppenbarar sig som Herren Gud den Allsmäktige
2 mose 6:2-3
2 mose 3




han visar sig i en molnstod för Mose
mark 12:26-27
2 mose 19:9




och han stiger ner på Sinai
2 mose 19




och han utväljer män till präster
2 mose 24




och han är fruktansvärt helig
3 mose 10:1-3
4 mose 16:5, 35-40




och det är bara han som är Andarnas Fader han och ingen annan
5mose 4...
och mose borde ju veta




och han visar sin gestalt för mose
4mose 12:5-8




och han stiger ner i en molnstod
2 mose 33
2 mose 34:5-8




han är Universums Gud och hela jordens Gud och Jesus är hans Son....dan 7:13...en Gudason en himmelsk människoson som sen begynnelsen är Guds Son av evighet...denne Son är utsedd till överstepräst

sonen är människosonen i dan 7:13 som träder fram inför den Gamle
joh upp 4
joh upp 5


Sonen utstrålar Faderns väsen
hebr 1:1-5



Sonen har Faderns Ande i sig och kallas därför den smorde
jesaja 11:2
psalt 2


Sonen skapar allt genom Faderns Ande
1 kol 1

Sonen har alltid varit den Smorde
( Kristus betyder den smorde Messias betyder den smorde)


den utvalde
joh upp 1:12-18

och med sitt blod försonat allt
joh upp 4
joh upp 5


Denne Fader och Son ska bo på en ny jord och en ny himmel
joh upp 19-21
lukas 9:26



Därför var denne Helige Gud Jesu Fader i templet i Jerusalem
jesaja 6


och bestämde att Sonen ska födas
jes 7:9-14
jes 9:1-6
lukas 1:35
matt 1:18-25



och att Sonen ska avkläda sig Faderns Ande... gudomshärligheten....1 kor 12...
Anden uppenbarar sig på olika sätt
jesaja 11:2


leva på jorden i mänsklig gestalt
filip 2:5-11


och lida och dö och utgjuta sitt blod för världens synder


Denne Son var Guds lamm som borttager världens synder från evighet
( bära missgärningar= bära synder = borttaga synder = genom att ge syndaren Hjälparen i syndarens tankevärld= dvs jag förnimmer Hjälparens röst i en frestelse...ljuset övervinner mörkret )
1 petrus 1
joh 1
jesaja 52
jesaja 53


han skulle dö och uppstå som evig överstepräst inför sin Fader
psalt 110
lukas 24
joh upp 1:12-18


han blev förhärligad
joh 17:5
lukas 24
apostl 2
joh upp 1:12-18
joh upp 4
joh upp 5



och han har sänt...utgjutit Faderns Ande kallad Visheten




han har utgjutit Sanningens Ande på jorden
apostl 2
joh 14-17
1 kor 12



och vi kan frivilligt leva i denna Andes närvaro på jorden....
dvs sök Guds rike och hans rättfärdighet


rättfärdigheten är att förbliva i Andens närvaro....Sonen kom med ljuset Visheten kallas ljuset...Sonen kom med Sanningen....Sonen är vägen till Fadern dvs till Faderns Ande.....jag och Fadern är ett och du som läser kan också bli ett med Faderns Ande
1 kor 12
joh 14-17
1 joh 4



En gränslös nåd är oss människor givet genom Sonen....om du följer bibelordet och GÖR instruktionerna frigör du Anden
joh 8



du frigör Vishetens Andes närvaro...du känner ....förnimmer i dina tankar ditt sinne en gudomlig fridsam närvaro inom dig själv......



och kan en människa begära mera......och hur kan du få känna detta ....du frigör Anden genom att lyda instruktionerna.............



förlåt om du har något emot någon...en svår instruktion..........


Hur får jag kontakt med läraren som gick i Palestina
för 2000 år sedan ?

räcker det i bön att upprepa Jesus Jesus eller måste jag lära mig urskilja förnimma Helig Andes milda röst i tankarna
genom att lyssna tyst när jag läser.. hör... ser.... bibelordet i aktion

dvs är det jag som skall tala eller ska jag lyssna

Svar... du ska lyssna är Teofilus uppfattning... Anden vill försynt undervisa dig om den väg du bör vandra genom livet .... vandra ärligt och i glädje och i sorg genom livets frestelser



Vi har kontakt med Jesus Kristus genom sanningens Ande ... en Ande Jesus sänder....

Johannes 14:15

Älsken I mig, så hållen I mina bud,

och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:



sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.



Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.



Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.



På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder.




Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.



16:13
Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.



Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall förkunna det för eder.


Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall taga av mitt och förkunna det för eder.

dvs Kristus bor i mig.... Var bor Kristus i mig ?







  1. Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.



    16:13
    Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.



    Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall förkunna det för eder.


    Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall taga av mitt och förkunna det för eder.

    dvs Kristus bor i mig.... Var bor Kristus i mig ?


    dvs Kristus bor i mig genom den Helige Ande Visheten ..


    Hjälparen som bor i mitt sinne
    ( sinnet = tankevärlden )



    efes 4:23 och nu förnyens genom Anden som bor i edert sinne,



    GAL 5:22
    Andens frukt åter är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet,saktmod, återhållsamhet.


    Slutsats stillhet och koncentration krävs för att förnimma Anden är min erfarenhet

    buller oväsen oförlåtelse i gruppen är precis det motsatta ...det viktigaste är de dolda tankar som tänks i en grupp ....ex revir intriger i flocken ..då försvinner Andens närvaro som en duva ..som en fågel



    Och Anden i Jesu namn uppenbarar sig i dig o mig ..o bor i dig o mig ..läs 1korint kap 12 .. om de gåvor som kan flöda genom dig o mig .... och nu är inget problem för svårt .... för Guds Ande bor på vår insida och har svaren lösningarna på olika problem vi ställs inför ....detta är häftigt ...så här gör jag inför ett problem ...går själv ut i naturen många timmar där det är avskilt o tyst och inväntar ett tilltal ...det kallas rhema dvs Andens tilltal i nuet .. detta rhema är mitt andliga vapen mot oroliga tankar som kommer mot mig..... jag repeterar helt enkelt rhema tills oroliga tankar ger sig av från mitt sinne ..jag går igenom problemet och efter problemet är löst ...jag går åter in i stillhet för få nytt rhema så jag ej blir högmodig o kommer på fall ..för Jesus sa till Simon Petrus ....den Onde har begärt att få sålla er som vete dvs den Onde försöker stjäla ditt rhema försöker stjäla ditt andliga ord du fått ...därför håll fast vid ditt rhema så som en hund håller fast i ett saftigt köttben

    när jag lyssnat på lovsång på kvällarna innan sängdags enkelt sätt förnimma Anden   ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.